WYCHOWAWCY GRUP w roku szkolnym 2022/23
- GRUPA I Delfinki - mgr Bożena Chudebska, "Dziecko w świecie przyrody".
- GRUPA II Żółwiki -mgr Justyna Gałka program autorski "Adaptacja dzieci do przedszkola", "W krainie przysmaków".
- GRUPA III Muszelki - mgr Grażyna Lis, mgr Agnieszka Marinow - program autorski "Kto Ty jesteś? Polak mały!"
- GRUPA IV Złote Rybki -mgr Wioletta Wieczorek, mgr Bożena Jaromin, program autorski "CZYTANIE I PISANIE - NOWY JĘZYK DZIECKA.DZIECKO W ŚWIECIE ZNAKÓW I SYMBOLI GRAFICZNYCH"
- GRUPA V Rekinki - mgr Justyna Grzegorzewska, mgr Iwona Nowak,
PROGRAMY AUTORSKIE
Program własny Agnieszki Marinow "Kto Ty jesteś? Polak mały!"
Program, wykorzystując dziecięcą ciekawość do poznawania i przeżywania, uczy poszanowania symboli narodowych,budzi poczucie tożsamości narodowej i regionalnej dziecka, a także upowszechnia ogólną wiedzę z zakresu edukacji patriotycznej w wieku przedszkolnym. Głównym celem programu jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski.
Cele ogólne:
- kształcenie uczucia przywiązania do swojej rodziny, przedszkola, miasta i kraju,
- urozmaicanie zajęć poprzez wprowadzenie do programu zajęć elementów wychowania patriotycznego,
- upowszechnianie wiedzy historycznej wśród dzieci;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspomaganie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształcenie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w kształceniu w szkole,
- kształtowanie szacunku do rodziców oraz innych członków rodziny,
- poznanie symboli narodowych,
- zrozumienie znaczenia symboli narodowych oraz prawidłowych zachowań w trakcie słuchania hymnu,
- poznanie historii Święta Niepodległości Polski,
- przybliżenie dzieciom dorobku kulturowego oraz sylwetek wielkich Polaków,
- naśladowanie pozytywnych tradycyjnych zachowań podczas uroczystości przedszkolnych i państwowych,
- kształtowanie szacunku do własnego kraju,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności oraz szacunku dla symboli narodowych,
- współuczestniczenie w pielęgnowaniu tradycji Śląska
- poznanie znaczenia słów w gwarze śląskiej
- poznanie pracy górnika jako elementu historii Śląska
PROGRAM AUTORSKI pt. „DZIECKO W ŚWIECIE PRZYRODY”
Miejskiego Przedszkola nr20 w Katowicach opracowany przez
mgr B.Chudebską w oparciu o podstawę prawną
Program autorski stworzony został w oparciu o własne działania i pomysły. Założenia programowe pozwoliły na stworzenie wizji, w której dziecko ma wiele możliwości przeżywania nowych doznań i wzbogacania wiedzy. Program sprzyja rozwojowi umysłowemu, zdrowotnemu a w szczególności emocjonalnemu dziecka.
Wstęp
Przyroda która nas otacza jest jednym z najskuteczniejszych czynników aktywizujących dzieci w wieku przedszkolnym, a świat fauny i flory może stać się bogatym źródłem przeżyć i doznań. Bezpośrednie zetknięcie dziecka z przyrodą wywołuje u niego chęć aktywnego działania w niej, budzi uczucia opiekuńczości i przyjaźni wobec świata roślin i zwierząt. W wielu przypadkach jednak niewystarczająco wykorzystuje się najbliższe otoczenie jako miejsce edukacji ekologicznej, a tym samym obserwacje i doświadczenie jako metody nauczania i uczenia się, pozbawiają przedszkolaka poznawania i przeżywania jej bogactwa i uroku. Treści przyrodniczo - ekologiczne w sposób szczególny tą aktywność wyzwalają, pobudzając dziecko do działania, rozwijają jego osobowość. Aby więc osiągnąć pozytywne rezultaty w działalności przyrodniczej należy dzieciom stwarzać okazje do: obserwowania i oglądania, poznawania i przeżywania, doświadczania i badania, wypowiadania się oraz działania i tworzenia. Opracowany program spełnia właśnie przydatną funkcję dążącą nie tylko do poszerzenia dziecięcej wiedzy, lecz także do pobudzania i rozwijania jego procesów poznawczych, zainteresowań intelektualnych, oraz kształtowania pozytywnych przekonań emocjonalnych. Program kładzie akcent na kształcący charakter wiedzy i dążenia do tego, by dziecko nie tylko znało własne otoczenie, lecz w miarę swoich możliwości- rozumiało i dbało o świat w którym żyje. W programie zalecam również celowo organizowaną działalność wychowanków w otaczającym ich świecie przyrody, aktywny i bezpośredni kontakt z nią i jej zjawiskami poprzez czynne działania takie jak metody tropiące, badawcze i eksperymenty w „Edukacyjnym ogrodzie”. Uważam , że bezpośredni kontakt dziecka z przyrodą i dbałość o nią w znacznym stopniu przyczynia się do nabierania pozytywnych nawyków nie tylko zdrowotnych, ale i emocjonalnych jak: opiekuńczość, systematyczność i odpowiedzialność.
Cele Programu
Cel ogólny
To stwarzanie sytuacji i możliwości sprzyjających poznawaniu przez dziecko otaczającej go przyrody, oraz nabywanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt.
Cele szczegółowe
1. Nabywa przeświadczenia, że człowiek jest częścią przyrody i podlega określonym prawom natury.
2. Aktywnie podejmuje proste działanie na rzecz ekologii.
3. Czynnie podejmuje zadania w pielęgnowaniu roślin i zwierząt.
4. Zakłada hodowle roślin.
5. Obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie z nadchodzącą porą roku.
6. Pomaga i udziela się w akcjach charytatywnych organizowanych przez instytucje i stowarzyszenia proekologiczne na rzecz ochrony środowiska
7. Uczestniczy w zabawach tropiących, badawczych i poszukujących na terenie edukacyjnego ogrodu.
8. Czuje się odpowiedzialny za swoje otoczenie poprzez zajęcia okolicznościowe i zabawy dydaktyczne w terenie.
9. Udziela się w ogólnopolskich projektach i kampaniach organizowanych na rzecz przyrody i ekologii.
Metody
Metody czynne: zadań stawianych do wykonania, kierowana własną działalnością dziecka, samodzielnych doświadczeń, odkrywanie, poszukiwanie, przeżywanie.
Metody słowne: rozmowa, objaśnienia i instrukcje
Metody percepcyjne: przykładu, pokazu i obserwacji
Metody holistycznego i polisensorycznego poznawania świata, oraz (fiszki) technikami C.Freineta
Formy pracy: Indywidualna, w parach, zespołowa, z całą grupą.
PROGRAM AUTORSKI pt. "W KRAINIE PRZYSMAKÓW"
Miejskiego Przedszkola nr 20 w Katowicach opracowany przez mgr Justynę Gałkę w oparciu o podstawę prawną.
Celem programu jest zachęcenie dzieci do przygotowania i spożywania różnorodnych potraw oraz wdrażanie zasad właściwego zachowania się przy stole.
Program ten sprzyja rozwojowi umysłowemu, estetycznemu oraz zdrowotnemu dzieci, ponieważ daje im możliwość przeżywania i wzbogacania swojej wiedzy, zdobywania nowych umiejętności i zachęca do zdrowego odżywiania.
Cele ogólne:
- Poznawanie tajemnic kulinarnych.
- Rozwijanie aktywności twórczej.
- Doskonalenie sprawności dłoni i palców oraz czynności samoobsługowych.
- Stosowanie zasad dobrego wychowania.
- wie, że przed przygotowaniem jedzenia należy umyć ręce, założyć fartuszek, dziewczynki: spiąć włosy,
- stosuje się ściśle do poleceń nauczyciela i przydzielonych mu zadań,
- wie, jak bezpiecznie posługiwać się ostrymi akcesoriami kuchennymi,
- prawidłowo gospodaruje produktami spożywczymi,
- dba o higienę i porządek w miejscu pracy,
- prawidłowo trzyma nóż podczas krojenia i obierania,
- posługuje się sztućcami, tarką, deską do krojenia, wyciskarką do czosnku,
- potrafi włączyć: mikser, blender, sokowirówkę, kielich do koktajli (wie, że tylko w obecności osoby dorosłej),
- przygotowuje sałatki, desery, koktajle, słodkości i różne potrawy,
- wymyśla menu na Dzień Dziecka,
- prawidłowo nakrywa stół,
- potrafi dekoracyjnie ułożyć serwetki,
- potrafi ozdobić stół na różne okazje(np. święta).
- wie, jak kulturalnie spożywać posiłek,
- wie, czego nie należy robić przy stole np. siorbać, mlaskać, oblizywać talerz, obrzydzać jedzenie innym, huśtać się, głośno rozmawiać, podpierać się,
- kulturalnie zachowuje się w restauracji,
- współtworzy książkę kucharską,
- wymyśla potrawy i desery,
- opowiada o swojej ulubionej potrawie domowej.
Metody:
- czynne: zadań stawianych do wykonania,
- słowne: czytanie, czytanie globalne, opowiadanie, pogadanka,
- oglądowe: pokaz, obserwacja,
- techniki Freinet’a.
PROGRAM AUTORSKI CZYTANIE I PISANIE - NOWY JĘZYK DZIECKA.
Program opracowany przez mgr Bożenę Jaromin
Niniejszy program jest wyjściem na przeciw dziecięcym zainteresowaniom.
CEL: Wspomaganie i stymulowanie elementarnej nauki czytania i pisania.
ZADANIA:
wspieranie podstawowych funkcji psychicznych uczestniczących w procesie elementarnej nauki czytania i pisania:
- funkcji słuchowej
- funkcji wzrokowej
- kinestetyczno ruchowej
- kształcenie zainteresowań czytelniczych
- tworzenie okazji umożliwiających zdobycie sprawnego komunikowania się z otoczeniem
- wprowadzenie w świat znaków graficznych